Jumaat, 9 Januari 2015

Salam Sejahtera...

Oleh kerana saya bekerja, saya jarang kemaskini blog saya.

Pada kali ini saya berbicara tentang taraf hidup orang kampung. Ramai orang kata hidup di kampung bukan segala-galanya duit sebab makanan diperolehi dari hasil bercucuk tanam. Bukan... orang kampung juga memerlukan kewangan yang mencukupi.. bagaimana untuk belanja sekolah anak, nak beli gula, minyak, dan sebagainya..

Orang kampung juga sinonim dengan menoreh getah. Kalau dapat rm 500.00 sebulan kira ok la di kampung, tapi sekarang nak dapat rm 300.00 pun sukar. Ini disebabkan harga getah yang rendah. Memang kita faham harga getah ditentukan oleh pasaran dan penawaran global, tapi perlulah pihak tertentu mengambil inisatif.

Baru-baru ini pihak tertentu mengambil inisatif, memberikan pekebun getah bantuan, kalau tak silap saya rm 500. kenapa di kampung saya tak dapat menikmati peruntukan ini, kenapa banyak sangat karena untuk dapatkan bantuan ini? kenapa pekebun getah saja yang dapat, bukan penoreh getah. Biasanya pekebun getah ini memberi sewa kepada penoreh. Bukan kah layak kedua-dua pihak dapat bantuan, sebab kedua-duanya mendapat tempias yang sama apabila harga turun.

Kemanakah peruntukan itu? Dulu saya pernah mohon netbook 1 malaysia, lepas tu saya jumpa di pejabat perlimen politik ini di keningau (rasiah),kalau dulu tahun 2012 pejabat dia di kawasan CIMB Keningau (tak tau la sekarang dah pindah ke belum). Bila saya cakap boleh mohon ke tak, dia cakap tak boleh ini hanya peruntukan ketua kampung, pengerusi jkkk, ketua anak negeri... bila dia cakap macam ini, saya fikir dia angap saya tidak tau menau tentang kelayakan mendapatkan netbook ini. Sebab saya tau mereka yang mendapat incme 3000 kebawah layak, lagi-lagi saya pada masa itu adalah pelajar universiti.


Saya fikir inilah mentiliti politik di kawasan saya, kalau peruntukan sampai, singah ditampat orang-orang yang terlebih vaksin integriti ini baru sampai kepada masyarakat yang memerlukan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan